Dziecięcy świat

Poznaj 5 sprawdzonych sposobów, aby Twoje dziecko spożywało więcej warzyw, owoców i soku każdego dnia!

Jako rodzice wszyscy wiemy, że dzieci potrzebują różnorodnych i jakościowych pokarmów każdego dnia, aby wspierać wzrost i prawidłowy rozwój. Jak wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, jeden na trzech Polaków podaje, że zjada zalecaną ilość owoców i warzyw. Aby zapewnić naszym dzieciom zdrowie, to zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) każdego dnia powinny spożywać co najmniej 400 g warzyw i owoców,  najlepiej podzielonych na 5 porcji (3 warzyw, 2 owoców). Jedną z nich może być sok (ok. 200ml).

Właśnie dzisiaj – w Dzień Soku – zachęcam Was do podjęcia razem z nami #WYZWANIA5PORCJI i poznania 5 sprawdzonych sposobów, aby Twoje dziecko spożywało więcej warzyw, owoców, a także soku każdego dnia.

Jak zachęcić dzieci do spożywania więcej warzyw, owoców i soku?

# bądź przykładem i pozwól wybierać

Nie od dziś wiadomo, że dzieci dosłownie uczą się żyć, naśladując to, co robią dorośli. Pokaż swojemu dziecku, że lubisz sięgać po zdrową przekąskę, a bycie aktywnym jest zabawną codzienną czynnością. Ważne jest też, aby pozwalać dzieciom wybierać – zabieraj je sobą do sklepiku warzywnego lub supermarketu i pozwól, aby same zdecydowały, które warzywa i owoce chcą zabrać ze sobą do domu. Wspólne zakupy sprawiają, że nasi chłopcy czują się częścią procesu podejmowania decyzji i są bardziej podekscytowani zjedzeniem ich później – to działa! A po zakupach pamiętaj by zaangażować je w siekanie, obieranie i gotowanie. Dzieci są bardziej skłonne do zjedzenia czegoś, jeśli odegrały rolę w przygotowaniu posiłku. Tak, tak, wiem – samemu przygotujemy śniadanie/obiad/kolację szybciej, ale takie działanie niesie za sobą wiele korzyści np. dzieci chętnie same zrobią kolację.

# zadbaj o przyjemność spożywania i wykorzystaj odpowiedni czas

Dzieci uwielbiają się bawić. Brokuł może być niechętnie akceptowany przez dzieci, ale jeśli powiesz im, że są dinozaurem, który musi zjeść pięć miniaturowych drzew, aby prześcignąć tyranozaura, to nagle różyczki brokułu staną się o wiele bardziej interesujące, a kolejnym razem brokuł będzie już chętnie spożywany np. z makaronem, w zapiekance, w postaci kremu. Łączenie zdrowej żywności z zabawnymi sytuacjami, to świetny sposób na kilka ukąszeń witamin. Ważne jest też, by zwrócić uwagę na porę dnia, w której nasze dzieci mają największy apetyt. Nasi chłopcy najchętniej sięgają po owoce i warzywa po przyjściu z przedszkola, dlatego jeśli obiad jest później wówczas proponuję im przekąskę w postaci owocu.

Ponadto nie  musimy ograniczać się do stołu przy posiłkach! Warto tutaj pamiętać, że wszystko lepiej smakuje na świeżym powietrzu – idziecie na spacer, odkryty basen,  a może planujecie piknik ? – nie zapomnijcie o zdrowej przekąsce! Głodne dzieci jedzą to, co jest najbliższe i najłatwiejsze do spożycia. Naszym zadaniem jako rodziców jest objęcie przewodnictwa i podjęcie decyzji, co będzie dostępne w szafce, lodówce i na stole.

# pokaż jak rosną i opowiadaj

Uprawa żywności z dziećmi uczy ich, skąd pochodzi jedzenie. Jeśli masz taką możliwość zróbcie własny ogródek (lub w doniczkach na balkonie), gdzie macie szansę pokazać dzieciom jak siać/sadzić i zbierać własne warzywa i owoce. W zeszłym roku udało nam się zrobić nasz pierwszy warzywny ogródek, który pokazywałam Wam tutaj, teraz także cieszymy się jego urokami. Pozwalając chłopcom zbierać fasolkę, wyrywać marchew lub rzodkiew sprawiamy, że są bardziej entuzjastyczni i chętni do współpracy przy posiłku. Ponadto uprawa własnych warzyw i owoców, a także ziół urozmaica dietę i uczy docenienia świeżego produktu. Jeśli dziecko lubi dany owoc lub warzywo, to warto opowiadać o innych z tej samej rodziny np. jeśli dziecko lubi ziemniaki – to zachęćmy do marchwi, która również rośnie pod ziemią i także można z niej zrobić frytki!

Pamiętaj, że dzieci nie widzą jeszcze świata jak my (dorośli), w wyniku czego mają inne wartości. Chcąc przekonać je, że „warzywa i owoce są zdrowe” za argument powinniśmy uznać, że dzięki nim będą silniejszy, więksi – bo to właśnie je motywuje. Wyjaśnienie, że burak „wpływa na Twoją krew i poczujesz więcej energii” jest bardziej skuteczne niż powiedzenie „jest zdrowy” lub „ponieważ tak powiedziałam”.

# czytaj etykiety

Chłopcy są jeszcze mali, ale czytamy im etykiety i zachęcamy, aby sami spoglądali na skład produktów, które wybieramy. Świadomość ile kalorii mogliby spożyć jedząc słodką lub słoną przekąskę częściej skłania ich do wybrania owocu lub warzywa. Średnie jabłko waży 180 g i zawiera 90 kalorii. Średni banan waży 120 g i zawiera 116 kalorii. Kiwi waży 75 g i zawiera 45 kalorii.  Średnia marchew waży 45 g i zawiera 15 kalorii. Kalarepa waży 165 g i zawiera 54 kalorii.

# szklanka soku

Szklanka soku, także tego pasteryzowanego z opakowania kartonowego może być 1 z 5 zalecanych codziennie owocowo-warzywnych porcji. Sok jest wartościowym elementem codziennej diety, dostarczającym witamin, antyoksydantów, które wspierają układ odpornościowy.

Wiele osób twierdzi, że pasteryzowane soki owocowe nie zawierają witamin. Inni uważają, że nie są wartościowe, bo producenci dosypują do nich cukier. A to nie jest prawda!  Z okazji Światowego Dnia Soku, który obchodzimy właśnie dzisiaj,  warto przytoczyć najważniejsze fakty:

FAKT #1:  DO SOKU NIE WOLNO DODAWAĆ BARWNIKÓW, KONSERWANTÓW ANI CUKRU

Samo pojawienie się słowa SOK na opakowaniu definiuje produkt, oznacza to, że w środku nie znajdziesz: dodanego cukru, konserwantów i barwników oraz sztucznych aromatów. Mówiąc inaczej: zgodnie z prawem w soku 100% znajdziemy tylko owoce lub warzywa i NIC więcej.

FAKT #2:  SOK TO PRODUKT O TAKIEJ SAMEJ WARTOŚCI KALORYCZNEJ JAK OWOCE CZY WARZYWA, Z KTÓRYCH POWSTAŁ

W 100% soku nie ma dodanych cukrów – tylko naturalne cukry występujące w całym owocu, z którego został zrobiony.

FAKT #3:  SOKI W KARTONACH MAJĄ DŁUGĄ DATĘ WAŻNOŚCI ZE WZGLĘDU NA ZASTOSOWANY PROCES PASTERYZACJI

Pasteryzacja to bezpieczny proces, zapewnia produktom spożywczym dłuższy termin przydatności do spożycia bez konieczności stosowania konserwantów. Przetwarzanie soku owocowego nie wpływa na jakość ani wartość odżywczą 100% soku.

FAKT #4:  KARTONY TO OPAKOWANIE BEZPIECZNE, EKONOMICZNE ORAZ PRZYJAZNE ŚRODOWISKU

Opakowania kartonowe chronią produkt przed działaniem czynników zewnętrznych, a wszystkie materiały wchodzące w skład opakowania do płynnej żywności nadają się do przetworzenia (to znaczy, że cały karton, łącznie z nakrętka można poddać dalszemu przetwarzaniu).

Chcesz aby Twoje dziecko było miłośnikiem warzyw i owoców? – podejmij #WYZWANIE5PORCJI

Zdaje sobie sprawę, że niektóre dzieci są trudniejsze i będą wymagały więcej wysiłku i cierpliwości zanim przekonają się do warzyw i owoców. Jednak ważne jest aby uświadomić sobie, że nawyki, które rozwijają się w młodym wieku, pozostaną z dziećmi długo w dorosłości. Kontynuuj dawanie dobrego przykładu, stwarzaj zabawne i pozytywne doświadczenia związane z jedzeniem, pozwól im pomagać w kuchni, egzekwuj regułę jednego ugryzienia i rób wszystko, co możesz, aby w przyjemny sposób zachęcić je do spożywania więcej warzyw i owoców. A więcej informacji na temat wyzwania znajdziesz na stronie 5porcji.pl – warto tam zajrzeć!

* Materiał sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw

Zobacz także

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.